Nog meer achtergrond van turbo problemen

Nog meer achtergrond van turbo problemen het is een veel groter probleem

Het is niet een typisch PSA / Ford diesel probleem want veel meer merken hebben deze problemen. Het komt door de emissie eisen waardoor er veel te veel wordt gevraagd van de huidige 1.6 diesels. En vooral het opnieuw verbranden van de uitlaatgassen zorgt uiteindelijk voor roet in de motorolie. Door de toch al beperkte carter inhoud van deze motor moet deze motorolie rond de 15 a 20.000 km vervangen worden. Maar de olieverversing lost het probleem niet op. Tip is ook om goedkope olie te gebruiken bijvoorbeeld van de Gamma want het moet er toch zo weer uit en dan heb je geen dure AAA merk olie gebruiken.

Door deze vervuiling van de motor wordt er te weinig olie rondgepompt waardoor in de motor naast de turbo ook de drijfstanglagers kunnen slijten wat een nog hogere kostenpost is dan het vervangen van de tubo. Vaak is het vervangen van de drijfstanglagers nog wel eenvoudig te verhelpen. Maar als je er te lang mee blijft rondrijden zullen de verslijten ook de lagerdelen die loslaten en door de motor heen zullen draaien met alle gevolgen van dien. Deze beschadigen daarmee ook de hoofdlagers en uiteindelijk ook de krukas en de kruktappen. Hierna is een motorrevisie nodig en daar heb ik natuurlijk helemaal geen zin in. Want dan ben je echt een paar duizend kwijt aan je 1.6 HDI motor.

Bestel hieronder eenvoudig je stappenplan met het betaalscherm hieronder. Ook vanuit het buitenland en Belgie kan dit eenvoudig door in het betaalscherm je land te kiezen.

betalen