mijn verhaal en de Citroen C4 1.6 HDI turbo problemen

Mijn verhaal en de  Citroen C4 1.6 HDI turbo problemen

Ik had net mijn derde turbo laten monteren op mijn Citroen C4 1.6 HDI en de problemen begonnen weer opnieuw!! Ik had natuurlijk geen zin in weer zulke hoge kosten om de volgende turbo weer te laten vervangen. En we hadden er net 2000 km mee gereden! De problemen waren bijna weer gewoon terug. Gelukkig deed de turbo het nog gewoon hoewel de turbodruk regelmatig leek weg te vallen.

“PSA Peugeot Citroen / Ford Turbo vervang instructie voor een nieuwe turbo”
Tijdens het vervangen van de turbo is het van belang dat er inspectie is op alle onderdelen en kanalen die met de turbo te maken hebben. Al deze delen hebben een effect op de werking van de turbo, en daar heb ik natuurlijk wel op gehamerd bij de garage.
Bij een dieselmotor waar de turbo defect is moet je natuurlijk bekijken wat er aan de hand kan zijn en niet zomaar een turbo vervangen. Meestal heeft de turbo een gebrekkige smering gehad en daardoor zijn de lagers er vaak uit gelopen en dat dien je te verhelpen.
Maar bij mij was alles conform de voorschriften gedaan door de garage, vertelde ze mij!

Maar de problemen waren weer terug. De klachten die we voorheen hadden begon vaak met een piepend geluid wat toe te schrijven was aan de turbo die zonder olie liep en/of door soms geen trekkracht meer hebben onderweg. Bijvoorbeeld bij het inhalen of zelfs gewoon op de snelweg terwijl we op de cruisecontrole reden. Dan viel de snelheid gewoon weg en kon ik met moeite de honderd kilometer per uur nog halen volgas. Later begaf de turbo het dan altijd en was het vermogen helemaal verdwenen door de kapotte turbo. Dit was bij de vorige drie turbo’s van mijn citroen C4 1.6 HDI gebeurd.

En de turbo diesel problemen waren niet alleen van Citroen Peugeot en Ford want zij hadden deze motoren samen ontwikkeld maar ook bij Mazda, Volvo en Landrover waren deze turbo smering problemen bekend.

Maar nu was het toch ook weer anders en ook weer niet. De melding “stop oliedruk te laag” kwam steeds vaker en meestal als ik mijn gas losliet bijvoorbeeld voor een bocht of als ik moest gaan afremmen. En de motor maakte veel herrie en was rauw hoorde ik.

Mijn Citroen C4 1.6 HDI turbo was een probleem auto geworden en naast de problemen met de turbo was het door dit motorolie probleem nog veel groter geworden. De melding “stop oliedruk te laag” kwam nu iedere dag een paar keer voorbij en de laatste rit ging deze melding ook niet meer weg. De auto moest aan de kant en verder rijden was er niet meer bij.

Dus toen ben ik zelf gaan zoeken naar een oplossing……

Betaal hieronder eenvoudig €25 voor het uitgebreide stappenplan voorzien met foto’s. Dit kan ook vanuit het buitenland door in het betaalscherm aan de rechterkant boven in je eigen land te kiezen. Je krijgt dan je eigen betaalopties.

Veel succes en repareer plezier!

betalen