1.6 HDI 1.6 TDCI of 1.6 Citd Turbo problemen

De reden dat de meeste turbo’s kapot gaan is dat ze geen smering krijgen van motorolie. Dit is bij mij drie keer overkomen bij mijn citroen C4 1.6 HDI. Een kostenpost van bijna €1000 iedere keer!

Na de laatste turbo wissel begon de motor weer een rauw hard geluid te maken waarbij het leek of de kleppen gesteld moesten worden en op het dashboard kreeg ik vrij regelmatig de melding “motorolie druk te laag”. Ik dacht eerst gewoon aan een kapotte oliedruksensor of een te laag oliepijl. Wat ook raar was want we hadden net 2000 km gereden sinds de laatste Turbo vervanging. Maar omdat ook de motor erg ratelde waardoor het leek of de kleppen gesteld moesten worden moest het een olie probleem zijn omdat er hydrolische kleppen inzitten. Omdat tijdens de laatste revisiebeurt alles goed was nagekeken volgens de garage, ben ik zelf maar eens gaan onderzoeken wat het kon zijn en kon al vrij snel dingen uitsluiten doordat er voldoende olie in het blok zat en ook met een andere druksensor bleef de melding “stop motorolie druk te laag” met de nodige toeters en bellen gewoon komen.

Nog een keer naar de garage waar ze in de computer kijken wat er aan de hand kan zijn, daar had ik geen zin in. De oliedruk was te laag en meestal zit er dan te weinig motorolie in het blok. Het zou ook kunnen dat de oliepomp defect zou zijn maar dat komt weinig voor en dan zou de melding “stop oliedruk te laag” er continu zijn en niet alleen bij het afremmen en bochten nemen.

Het komt veel voor dat turbo’s kapot gaan met in 50.000 kilometer 3 turbo’s voor mijn diesel dat is wel erg veel en dan moet er iets meer aan de hand zijn. Zeker omdat zoveel mensen er problemen mee hebben.

Bestel het turbo revisie stappenplan hieronder. Na betaling krijg je het plan gewoon in je mailbox.

betalen